1. halvår 2018
1/6/18
2017 ble et godt år for norsk hotellnæring. Veksten fortsetter inn i 2018, men kapasitet (både nye og totalt renoverte hotell som kommer tilbake til markedet) bidrar til en liten tilbakegang i belegget.
- Kapasiteten ved norske hoteller økte i 1. halvår med 3,9 prosent. Dette er den prosentvise største økningen i ett halvår siden 1. halvår 2012.
- Antall solgte romdøgn økte med 3,4 prosent. Dette er noe høyere vekst enn i forrige halvår. Man må helt tilbake til 2. halvår 2009 for å finne et halvår med tilbakegang i solgte romdøgn.
- Grunnet noe sterkere vekst i kapasiteten enn i solgte romdøgn, falt belegget med 0,2 prosent i forhold til 1. halvår 2017. Dette er første halvår siden 2. halvår 2013 med et fall i belegget i Norge.
- Gjennomsnittlig rompris økte med 1,0 prosent. Økningen veide opp for fallet i belegget og bidro til at RevPAR økte med 0,6 prosent i Norge i 1. halvår. Dette er første gang siden 2. halvår 2013 med fall i RevPAR
- Etter et par halvår med størst vekst i yrkestrafikken er det igjen ferietrafikken som har høyest vekst. Det er spesielt vintersesongen som drar opp pga. av en svært god vinter i år, i motsetning til vinteren 2017 som var svært snøfattig.
- I første halvår var det større vekst i nasjonale gjester (4,0 %) enn i internasjonale (+3,6 %). Mye av økningen på det internasjonale markedet kom i begynnelsen av året og skyldes først og fremst at utenlandske skiturister var tilbake i fjellet i vinter. I tillegg til Nordlys turismen.
- Veksten i antall yrkesreisende fortsetter. Dette halvåret opp 2,6 prosent. Dette er femte halvår på rad med oppgang i dette segmentet.
- Igjen er det en nedgang i konferansesegmentet, ned 2,4 prosent. Dette er tredje halvår på rad med nedgang på dette segmentet. (NB! Dette er kun registrerte overnattingsdøgn på dette segmentet ikke antall deltakere på konferanse.)